OSZCZĘDNA / OSZCZĘDNY (*)
1. Wie, jakie są podstawowe miesięczne opłaty domowe.
2. Zaoszczędziła / zaoszczędził pieniądze na wybrany przez siebie cel.
3. Współuczestniczyła / współuczestniczył w organizowaniu akcji zarobkowej.
4. Wymieniła / wymienił surowce wtórne, które zbierała / zbierał i segregowała
/ segregował.
5. Oszczędnie gospodaruje wszelkimi materiałami.
SKARBNICZKA / SKARBNIK (* *)
1. Poznała / poznał przepisy fi nansowe ZHP obowiązujące drużynę.
2. Opracowała / opracował preliminarz fi nansowy imprezy drużyny.
3. Zorganizowała / zorganizował akcję zarobkową zastępu.
4. Przyjęła / przyjął składki członkowskie zastępu i prawidłowo je wpisała / wpisał
do książki fi nansowej drużyny.
5. Nauczyła / nauczył się prawidłowo wypełniać książkę fi nansową drużyny.
FINANSISTA (* * *)
1. Opracowała / opracował plan fi nansowy drużyny na rok harcerski i przedstawiła
/ przedstawił swoją koncepcję radzie drużyny.
2. Przygotowała / przygotował i zrealizowała / zrealizował projekt mający na celu
zachęcenie do oszczędzania.
3. Zarządzała / zarządzał fi nansami biwaku drużyny: przygotowała / przygotował
preliminarz, prawidłowo rozliczyła / rozliczył wydatki.
4. Przedstawiła / przedstawił koleżankom i kolegom sposoby oszczędzania i gospodarowania
własnymi środkami fi nansowymi.
Funkcje sprawności mistrzowskich pełnią uprawnienia samodzielnego księgowego/
samodzielnej księgowej oraz uprawnienia do prowadzenia ksiąg przychodów i
rozchodów.
BANKIER (*)
1. Wie, z jakiego banku korzystają rodzice, gdzie się znajduje i jakie usługi oferuje.
2. Opłaciła / opłacił w banku lub na poczcie rachunki domowe.
3. Poznała / poznał dostępne dla siebie sposoby oszczędzania pieniędzy i przedstawiła
/ przedstawił je na zbiórce zastępu.
4. Zaoszczędziła / zaoszczędził wyznaczoną kwotę pieniędzy, przeznaczając ją na
wybrany przez siebie cel.
BANKOWIEC (* *)
1. Zebrała / zebrał informacje o ofertach różnych banków. Wie, jakie usługi oferują
i na jakich warunkach, oraz które z nich mają oferty skierowane do młodzieży.
2. Wie, co to jest: kredyt, pożyczka, lokata, przelew, konto bankowe.
3. Potrafi wypłacić pieniądze z bankomatu. Potrafi , korzystając z Internetu, dokonać
przelewu bankowego.
4. Potrafi wypełnić druk przekazu i przelewu pocztowego, wie, jaka jest różnica
między nimi.
5. Przez okres dwóch miesięcy zbierała / zbierał systematycznie składki w zastępie
/ drużynie i właściwie rozliczyła / rozliczył je ze skarbnikiem drużyny.
ZNAWCA BANKOWOŚCI (* * *)
1. Zna historię pieniądza i zaprezentowała / zaprezentował ją w ciekawej formie
drużynie.
2. Wie, co to jest: ROR, prowizja, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek.
3. Na podstawie zebranych informacji na temat ofert banków (w tym internetowych)
wybrała / wybrał propozycję najdogodniejszą dla siebie oraz zaprezentowała
/ zaprezentował swój wybór drużynie i uzasadniła / uzasadnił go.
4. Założyła / założył konto w banku i dokonała / dokonał na nim podstawowych operacji.
Systematycznie planuje i rozlicza swoje wydatki.
MŁODY PRACOWNIK (* * *)
1. Zna różne techniki określania predyspozycji zawodowych. Dokonała / dokonał
samooceny i określiła / określił swoje predyspozycje zawodowe.
2. Zapoznała / zapoznał się z ofertami rynku pracy w wybranej przez siebie dziedzinie.
Wie, jakie są oczekiwania potencjalnego pracodawcy.
3. Przedstawiła / przedstawił drużynie techniki autoprezentacji przydatne w rozmowach
z pracodawcą.
4. Zorganizowała / zorganizował szkolenie dla członków zastępu z zakresu pisania
CV i listów motywacyjnych.
5. Zorganizowała / zorganizował w drużynie „harcerskie pośrednictwo pracy”.
PRZEWODNIK PO RYNKU PRACY (mistrzowska)
1 Systematycznie prowadzi szkolenia dla swojego środowiska harcerskiego / klasy
na temat przygotowania do podjęcia pierwszej pracy.
2. Współpracuje z lokalnym Urzędem Pracy w celu aktualizowania bazy ofert pracy i
systematycznego przedstawiania jej w hufcu (np. gazetka, tablica ogłoszeń).
3. Opracowała / opracował młodzieżowy poradnik, dotyczący przygotowania do
podjęcia pierwszej pracy.
4. Zapoznała / zapoznał się z możliwościami podejmowania przez młodzież pracy
za granicą, wie, jakie firmy tym się zajmują. Przedstawiła / przedstawił propozycje
w hufcu.
MŁODY MAKLER (* * *)
1. Wie, co oznaczają następujące pojęcia: akcja, dywidenda, obligacja. Zna rodzaje
obligacji i wie, które są notowane na giełdzie.
2. Wie, co to jest system WARSET.
3. Zna podstawowe indeksy na giełdzie warszawskiej, ich specyfikę i potrafi podać
nazwy pięciu kolejnych spółek z największym udziałem w dwóch podstawowych
indeksach (WIG 20, TECHWIG).
4. Potrafi krótko przedstawić rodzaje portfeli inwestycyjnych zarządzania aktywami,
ich budowę oraz stopy zwrotu od początku roku podane przez trzy najlepsze
w tej dziedzinie domy maklerskie.
5. Przez miesiąc śledziła / śledził notowania na giełdzie wybranej spółki, oceniła
/ ocenił szanse opłacalności inwestycji w jej akcje i przedstawiła / przedstawił
je na zbiórce drużyny.
6. Przeprowadziła / przeprowadził w drużynie grę „Giełda”.
MAKLER (mistrzowska)
1. Wie, co oznaczają pojęcia: futures, warrant, opcja.
2. Systematycznie czyta informacje prasowe oraz korzysta z informacji w Internecie
na tematy giełdowe.
3. Poznała / poznał techniki gry na giełdzie, wybrała / wybrał najlepszą dla siebie.
4. Zna wszystkie typy zleceń oraz ich dodatkowe warunki, potrafi dokładnie wyjaśnić
specyfikę zleceń z limitem aktywacji.
5. Zna wszystkie instrumenty finansowe notowane na giełdzie warszawskiej.
6. Potrafi podać nazwy głównych indeksów giełd światowych.
7. Otworzyła / otworzył własne konto w domu maklerskim, złożyła / złożył zlecenie.
Doświadczenia przedstawiła / przedstawił na zbiórce drużyny.