KONTAKT

Adres:
7 DH Azymut im. Szarych Szeregów
ul. Rynek 2
86-150 Osie

tel: 513076321
mail: bartosz.adamczyk@zhp.net.pl

MŁODA OBYWATELKA / MŁODY OBYWATEL (*)
1. Poznała / poznał historię godła i barw narodowych. Wie, co oznaczają i potrafi
się wobec nich zachować.
2. Potrafi zaśpiewać hymn państwowy.
3. Odszukała / odszukał na mapie Polski miejsca, które dotąd odwiedziła / odwiedził
lub chciałaby / chciałby odwiedzić.
4. Zapoznała / zapoznał się z częścią statutu szkoły, zawierającą prawa i obowiązki
ucznia. Angażuje się w życie swojej klasy.
5. Poznała / poznał daty polskich świąt narodowych. Wie, na pamiątkę jakich wydarzeń
zostały ustanowione. Przygotowała / przygotował z zastępem zbiórkę
z okazji jednego z nich.

OBYWATELKA / OBYWATEL (* *)
1. Współpracuje z samorządem szkolnym. Przygotowała / przygotował kampanię
promującą prawa i obowiązki uczniowskie.
2. Angażuje się w życie szkoły.
3. Poznała / poznał najważniejsze fakty z historii najnowszej Polski.
4. Dowiedziała / dowiedział się, gdzie znajdują się najważniejsze urzędy w jej / jego
miejscowości i gminie. Przygotowała / przygotował mapę miasta przedstawiającą
ich lokalizację oraz główne sprawy, jakimi się zajmują.
5. Zorganizowała / zorganizował dla drużyny wycieczkę do urzędu gminy lub miasta.

OBYWATELKA / OBYWATEL RZECZYPOSPOLITEJ (* * *)
1. Zapoznała / zapoznał się z najważniejszymi prawami i obowiązkami obywateli
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wie, na czym polega demokracja. Brała / brał udział w demokratycznym podejmowaniu
decyzji.
3. Zgromadziła / zgromadził własną biblioteczkę książek o historii najnowszej Polski.
W drużynie, zastępie, klasie przygotowała / przygotował i przeprowadziła
/ przeprowadził grę o historii najnowszej kraju.
4. Orientuje się w bieżących wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych
kraju. Zapoznała / zapoznał się z podziałem polskiej sceny politycznej.
Dowiedziała / dowiedział się, kto sprawuje najważniejsze funkcje państwowe.
5. Angażuje się w pracę parlamentu młodzieży lub jednej z młodzieżowych organizacji.
W swojej działalności godnie reprezentuje ZHP.

ZNAWCA WŁASNEJ MIEJSCOWOŚCI (* *)
1. Na podstawie wywiadów z mieszkańcami ustaliła / ustalił najważniejsze wydarzenia
w swojej miejscowości w XX wieku.
2. Dowiedziała / dowiedział się, czy istnieje w jej / jego miejscowości lista honorowych
mieszkańców. Wie, kto jest na tej liście i dlaczego.
3. Przedstawiła / przedstawił historię swojej miejscowości w formie pisanej (artykuł
w gazecie) lub ustnej (gawęda na zbiórce).
4. Zorganizowała / zorganizował wraz z zastępem grę miejską dla drużyny.
5. Dowiedziała / dowiedział się, jak przedstawia się aktualna sytuacja mieszkańców
(gdzie pracują, jak spędzają czas wolny, co robią najmłodsi mieszkańcy itd.).

PRZEWODNICZKA PO REGIONIE / PRZEWODNIK PO REGIONIE (* *)
1. Wzięła / wziął udział w zwiadzie etnograficznym zastępu w wybranej okolicy.
Zwróciła / zwrócił uwagę na styl budownictwa, elementy sztuki ludowej, język
mieszkańców.
2. Zaprezentowała / zaprezentował drużynie swoje spostrzeżenia, zdjęcia, szkice
oraz co najmniej jeden przedmiot będący wyrobem rzemiosła ludowego z wybranej
okolicy.
3. Skompletowała / skompletował biblioteczkę zawierającą pozycje opisujące interesujący
ją / jego region.
4. Poznała / poznał co najmniej jeden taniec, piosenkę lub przyśpiewkę ludową
z wybranego regionu.

ZNAWCA REGIONU (* * *)
1. Zwiedziła / zwiedził z zastępem muzeum regionalne lub skansen.
2. Wskazała / wskazał atuty kulturowe regionu i zagrożenia dla jego rozwoju.
3. Poznała / poznał główne problemy ochrony środowiska swojego regionu. Zainicjowała
/ zainicjował w drużynie działania zmierzające do ich rozwiązania.
4. Odwiedza strony internetowe własnego województwa. Śledzi na bieżąco ukazujące
się tam informacje.
5. Nawiązała / nawiązał kontakt z redakcją lokalnego radia lub gazety, pomogła / pomógł
w przygotowaniu cyklu artykułów o ciekawostkach regionu lub zamieściła
/ zamieścił artykuł o regionie na portalu dziennikarstwa obywatelskiego.

ETNOGRAFKA / ETNOGRAF (* * *)
1. Poznała / poznał gwarę regionu, w którym mieszka, lub język mniejszości zamieszkującej
na tym terenie i inne charakterystyczne elementy kultury regionu.
2. Przedstawiła / przedstawił swoje zbiory opowieści i pieśni ludowych oraz publikacji
o działalności twórców ludowych, zespołów folklorystycznych.
3. Na wycieczce drużyny pełniła / pełnił rolę przewodnika po obiektach kultury ludowej.
4. Zaznaczyła / zaznaczył na mapie Polski regiony etnograficzne oraz scharakteryzowała/
scharakteryzował je.

MŁODA EUROPEJKA / MŁODY EUROPEJCZYK (*)
1. Dowiedziała / dowiedział się, kim był Robert Schuman i czym jest Unia Europejska.
2. Przygotowała / przygotował do harcówki mapę Polski z zaznaczonymi sąsiadami naszego
kraju.
3. Przygotowała / przygotował dla zastępu / drużyny / szkoły konkurs na najlepszy
plakat o Europie.
4. Zna symbole jednoczącej się Europy. Wykonała / wykonał flagę europejską do harcówki.

EUROPEJKA / EUROPEJCZYK (* *)
1. Dowiedziała / dowiedział się, czym była Deklaracja Schumana i jakie miała znaczenie
w pokojowym jednoczeniu kontynentu.
2. Umie wymienić kraje należące do Unii Europejskiej.
3. Przygotowała / przygotował dla drużyny kwiz o Europie, którego pytania dotyczyły
krajów, stolic, głównych rzek i najbardziej znanych zabytków.
4. Poznała / poznał hymn Unii Europejskiej. Na zbiórce nauczyła / nauczył innych go
śpiewać.
5. Poznała / poznał główne instytucje zjednoczonej Europy.

OBYWATELKA EUROPY / OBYWATEL EUROPY (* * *)
1. Poznała / poznał główne etapy tworzenia się Unii Europejskiej. Potrafiła / potrafi
ł wymienić założycieli zjednoczonej Europy. Dowiedziała / dowiedział się, jaki
mieli wkład w integrowanie Europy.
2. Poznała / poznał instytucje europejskie oraz ich kompetencje. Przygotowała
/ przygotował do harcówki planszę przedstawiającą te instytucje.
3. Dowiedziała / dowiedział się, czym jest obywatelstwo europejskiej i jakie płyną
z niego korzyści.
4. Rozumie proces integracji Polski z instytucjami europejskimi.
5. Przygotowała / przygotował dla drużyny debatę nad przyszłością Europy.

ZNAWCA EUROPY (mistrzowska)
1. Poznała / poznał wkład polskich myślicieli w proces jednoczenia Europy.
2. Poznała / poznał historię integracji europejskiej. Rozumie różne podejścia do
przyszłości Europy.
3. Dowiedziała / dowiedział się, jaka jest procedura podejmowania decyzji w Unii
Europejskiej oraz jaka jest waga polskiego głosu.
4. Przygotowała / przygotował warsztaty na temat integracji europejskiej lub zagadnienia
szczegółowego dla wybranej grupy.
5. Dowiedziała / dowiedział się, jakie instytucje oraz organizacje w Polsce zajmują
się tematyką integracji europejskiej. Zgłosiła / zgłosił się do współpracy
z Regionalnym Centrum Integracji Europejskiej lub inną instytucją.
6. Poznała / poznał sposoby pozyskiwania funduszy europejskich, np. program
„Młodzież”, programy dla studentów.

ZNAWCA PRAW CZŁOWIEKA (* *)
1. Wie, czym są prawa i wolności człowieka. Rozumie pojęcie godności.
2. Wie, jakie dokumenty międzynarodowe ustanawiają podstawowe prawa i wolności
człowieka. Przygotowała / przygotował do harcówki / klasy plakat z katalogiem
podstawowych praw i wolności człowieka.
3. Wie, jakie organizacje pozarządowe w Polsce podejmują tematykę praw człowieka.
4. Wie, w których krajach prawa człowieka nadal są łamane. Przygotowała / przygotował
wraz z drużyną akcję propagującą prawa człowieka. W tym celu nawiązała
/ nawiązał współpracę z organizacją zajmującą się tą problematyką.

OBROŃCA PRAW CZŁOWIEKA (* * *)
1. Wie, skąd pochodzi idea praw człowieka oraz jakie wydarzenia miały największy
wpływ na ich rozwój. Rozumie, czym są kolejne generacje praw człowieka.
2. Zna najważniejsze dokumenty międzynarodowe dotyczące praw człowieka. Wie,
które organizacje międzynarodowe odpowiadają za przestrzeganie praw człowieka.
3. Wybrała / wybrał jedną dziedzinę praw człowieka, którą poznała /poznał szczególnie
dokładnie (np. prawa kobiet, prawa dzieci, prawa uchodźców).
4. Przygotowała / przygotował zbiórkę drużyny na temat wybranej grupy i jej
praw oraz akcję (w szczepie, hufcu, szkole) na rzecz ochrony tej grupy. W tym
celu nawiązała / nawiązał współpracę z Amnesty International lub inną organizacją.
5. Wie, w jakich krajach prawa człowieka są nadal łamane. Przygotowała / przygotował
w dowolnej formie prezentację na ten temat, przedstawiła / przedstawił
ją na zbiórce drużyny.

MŁODY WYBORCA (* * *)
1. Wyraziła / wyraził i uzasadniła / uzasadnił swoje zdanie na temat udziału harcerzy
i harcerek w samorządzie szkolnym.
2. Określiła / określił, w jaki sposób jej / jego zastęp i zastępowa / zastępowy
uczestniczą w samorządnym realizowaniu zadań w drużynie.
3. Wzięła / wziął udział w tworzeniu programu wyborczego do samorządu szkolnego.
4. Zapoznała / zapoznał się z podstawowymi zasadami wyborczymi w Polsce. Wie,
jakie wybory odbywają się w naszym kraju i co to jest referendum.

WYBORCA (mistrzowska)
1. Wyraziła / wyraził i uzasadniła / uzasadnił swoje zdanie na temat udziału obywateli
w formach demokratycznego sprawowania władzy samorządowej i państwowej.
Zna istotę społeczeństwa obywatelskiego.
2. Potrafi wskazać, na czym polega samorządność drużyny w realizacji zadań.
3. Prześledziła / prześledził programy partii politycznych w Polsce, zwracając uwagę
na główne problemy społeczne, na które one odpowiadają. Zapoznała / zapoznał
się z układami sił partyjnych w Niemczech, Anglii i Francji oraz w innych
krajach.
4. Wzięła / wziął udział w wyborach do samorządu uczniowskiego lub władz samorządowych
i państwowych.
5. Rozumie mechanizmy sprawowania władzy w państwie demokratycznym, rolę
wyborów i zasadę pomocniczości państwa.

NEGOCJATORKA / NEGOCJATOR (* * *)
1. Przeprowadziła / przeprowadził ćwiczenie, dyskusję lub debatę, podczas której
skuteczne negocjowała / negocjował między dorosłymi a dziećmi.
2. Przedstawiła / przedstawił zastępowi podstawowe zasady negocjacji.
3. Przeprowadziła / przeprowadził dla zastępu warsztaty z komunikacji.
4. Doprowadziła / doprowadził do porozumienia między stronami konfliktu.
5. Łagodziła / łagodził konflikty w zastępie, klasie lub drużynie różnymi sposobami.

ORGANIZATORKA NAUKI / ORGANIZATOR NAUKI (*)
1. Opracowała / opracował tygodniowy rozkład zajęć, w którym uwzględniła
/ uwzględnił wszystkie swoje zajęcia (lekcje, zajęcia pozalekcyjne, obowiązki
domowe, czas odpoczynku).
2. Zorganizowała / zorganizował sobie miejsce do nauki w domu (oświetlenie, ustawienie
krzesła itp.).
3. Przedstawiła / przedstawił kolegom zestaw ćwiczeń odprężających, stosowanych
podczas przerw w nauce.
4. Dowiedziała / dowiedział się, w jakich zajęciach pozalekcyjnych i na jakich zasadach
można brać udział w szkole, okolicznych klubach lub domach kultury. Wyniki
zwiadu przedstawiła / przedstawił na zbiórce zastępu. Zrobiła / zrobił mapkę
okolicy, z informacjami, gdzie odbywają się zajęcia pozalekcyjne.
5. Dowiedziała / dowiedział się, jakie czasopisma popularnonaukowe są dostępne
na rynku, zastanowiła / zastanowił się, które są przeznaczone dla niej / niego,
przeczytała / przeczytał jeden wybrany numer i zaprezentowała / zaprezentował
zastępowi najciekawszy artykuł w dowolnej formie, zwracając uwagę na różne
możliwości poszerzania wiedzy.

ORGANIZATORKA CZASU / ORGANIZATOR CZASU (* *)
1. Planując swój czas, korzysta z kalendarza i terminarza.
2. Przedstawiła / przedstawił zastępowi różne propozycje aktywnego spędzenia
wolnego czasu i zorganizowała / zorganizował wybraną przez zastęp propozycję
wspólnego spędzenia czasu.
3. Przeprowadziła / przeprowadził sondę wśród uczniów klasy lub szkoły na temat
spędzania wolnego czasu, z wynikami sondy zapoznała / zapoznał drużynę.
4. Zna zasady gospodarowania czasem.

PLANISTA (* * *)
1. Zorganizowała / zorganizował dla drużyny udział w wybranym przedsięwzięciu
poza harcerskim.
2. Współorganizowała / współorganizował biwak drużyny, brała/brał udział w podziale
zadań, była/był odpowiedzialna/odpowiedzialny za wybrane zadania (np.
lista zakupów, dojazdy, zamówienie autokaru).
3. Sporządziła / sporządził plan, program i preliminarz wybranego przedsięwzięcia
drużyny.
4. Zaplanowała / zaplanował kilka ciekawych propozycji do planu pracy drużyny,
propozycje przedstawiła/przedstawił radzie drużyny, a po zatwierdzeniu uczestniczyła
/ uczestniczył w ich realizacji.

STARSZA SIOSTRA / STARSZY BRAT (*)
1. Opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem przez kilka godzin, umiejętnie
je zabawiając.
2. Pod opieką rodziców zadbała / zadbał o powierzone dziecko:
▪ przestrzegała / przestrzegał godzin karmienia,
▪ przygotowała / przygotował do wyjścia na spacer w odpowiednim ubraniu,
▪ towarzyszyła / towarzyszył przy toalecie porannej i wieczornej,
▪ ułożyła / ułożył do snu.
3. Potrafi zapewnić bezpieczeństwo zabawy w domu i na spacerze.
4. Przygotowała / przygotował i przeprowadziła / przeprowadził grę lub zabawę dla
dzieci w wieku przedszkolnym.

PIASTUNKA / PIASTUN (* *)
1. Systematycznie opiekowała / opiekował się młodszym dzieckiem (rodzeństwem,
dzieckiem sąsiadów itp.) przez dłuższy okres (miesiąc, wakacje):
▪ przygotowywała / przygotowywał odpowiednie posiłki,
▪ wyprowadzała / wyprowadzał na spacer w odpowiednim ubraniu,
▪ myła / mył i kładła / kładł do snu,
▪ zapewniała / zapewniał bezpieczną zabawę,
▪ pomagała / pomagał w nauce (w przypadku opieki nad dzieckiem w wieku szkolnym).
2. Własnoręcznie przygotowała / przygotował niespodziankę dla dziecka (zabawka,
ubranko, ulubiony podwieczorek).
3. Opracowała / opracował krótki wykaz książek, dotyczących opieki nad dzieckiem.
Zapoznała / zapoznał zastęp z jedną z nich.
4. Opracowała / opracował kilka interesujących zabaw i gier dla dzieci.

POMOCNA DŁOŃ (*)
1. Opiekowała / opiekował się młodszym rodzeństwem lub innym dzieckiem pod
nieobecność rodziców, zapewniając bezpieczeństwo i przygotowując posiłki.
2. Pomagała / pomagał rodzicom w organizacji dużego rodzinnego wydarzenia (remont,
uroczystość, przeprowadzka).
3. Opiekowała / opiekował się chorym domownikiem lub sąsiadem, podając posiłki
i lekarstwa oraz umilając czas.
4. Wyręczyła / wyręczył inną osobę w wykonaniu jakiegoś jej obowiązku.

UCZYNNA / UCZYNNY (* *)
1. Samodzielnie lub razem z zastępem dotarła / dotarł do osób potrzebujących
pomocy w okolicy (osoby starsze, niepełnosprawne, samotne), przedstawiła
/ przedstawił wykaz takich osób radzie drużyny.
2. Sprawdziła / sprawdził, jakiej pomocy potrzebują od niego członkowie rodziny
(rodzice, dziadkowie, rodzeństwo), przyjęła / przyjął na siebie kolejny, nowy
obowiązek rodzinny (np. pomoc w nauce rodzeństwu, pomoc w ogrodzie dziadkom,
mycie samochodu rodziców) i wypełniała / wypełniał go rzetelnie przez co
najmniej miesiąc.
3. Przez dłuższy okres, np. zimą, w wakacje, pomagała / pomagał osobie starszej,
niepełnosprawnej, samotnej, potrzebującej opieki.
4. Pełniła / pełnił służbę w szkolnej stołówce, świetlicy lub bibliotece, pomagając
młodszym.

DOMOWNICZKA / DOMOWNIK (*)
1. Estetycznie nakryła / nakrył stół do codziennego posiłku i uroczystego obiadu rodzinnego.
2. Posprzątała / posprzątał kuchnię, umieszczając wszystko na właściwym miejscu.
3. Zabezpieczyła / zabezpieczył przed zepsuciem wędliny, masło, pieczywo, mleko.
4. Odkurzyła / odkurzył mieszkanie, stosując właściwy sprzęt i środki do podłóg,
mebli, dywanów.
5. Przygotowała / przygotował podwieczorek dla członków rodziny, zadbała / zadbał
o właściwy wystrój miejsca spożywania posiłku.
6. Pielęgnowała / pielęgnował kwiaty domowe (podlewanie, przesadzanie).

GOSPODYNI / GOSPODARZ (* *)
1. Zrobiła / zrobił pranie, prawidłowo segregując rzeczy do prania, stosując odpowiednie
proszki i płyny.
2. Pod opieką osoby dorosłej umyła / umył okna.
3. Zna środki czystości używane do utrzymania porządku w domu, wie, jak się je
stosuje. Zna domowe sposoby i środki stosowane do czyszczenia, mycia różnych
urządzeń domowych, zabezpieczania przed owadami itp.
4. Nauczyła / nauczył się posługiwać sprzętem gospodarstwa domowego.
5. Zrobiła / zrobił listę zakupów oraz zakupy potrzebne do całodziennego wyżywienia
rodziny. Samodzielnie przygotowała / przygotował posiłek dla domowników.

PANI DOMU / PAN DOMU (* * *)
1. Przez kilka dni zajmowała / zajmował się prowadzeniem domu:
▪ utrzymywała / utrzymywał czystość i porządek w mieszkaniu,
▪ przyrządzała / przyrządzał wszystkie posiłki zgodnie z opracowanym przez siebie
tygodniowym jadłospisem,
▪ zorganizowała / zorganizował tygodniowe zakupy według wcześniej przygotowanej
listy.
2. Zorganizowała / zorganizował uroczystość rodzinną dla kilku osób, przygotowała
/ przygotował potrawy. Zadbała / zadał o odpowiednią oprawę przyjęcia (muzyka,
eleganckie nakrycie, wystrój pokoju).
3. Skompletowała / skompletował lub przejrzała / przejrzał apteczką domową. Po
uzgodnieniu z rodzicami uzupełniła / uzupełnił ewentualne braki.
4. Dokonała / dokonał miesięcznych opłat za mieszkanie, telefon, gaz.
5. Odczytała / odczytał liczniki na wodę i gaz, przygotowała / przygotował dom do
dłuższej nieobecności (wyłączenie wody, gazu, zabezpieczenie mieszkania przed
kradzieżą, zalaniem).

OPIEKUNKA CHORYCH / OPIEKUN CHORYCH (* *)
1. Opiekowała / opiekował się chorym w domu lub na obozie. Wykonywała / wykonywał
następujące czynności:
▪ sprzątała / sprzątał w pomieszczeniu, w którym przebywał chory,
▪ ścieliła / ścielił łóżko i zmieniała / zmieniał pościel,
▪ podawała / podawał posiłki i lekarstwa według zaleceń lekarza.
2. Przygotowała / przygotował dietetyczny posiłek odpowiedni do rodzaju choroby
osoby, którą się opiekowała / opiekował.
3. Pomogła / pomógł chorej osobie w załatwieniu spraw osobistych, np. przekazując
wiadomości do szkoły lub pracy, robiąc zakupy.
4. Zorganizowała / zorganizował choremu rozrywkę, starając się ulżyć jego dolegliwościom.

HISTORYK RODZINNY (* *)
1. Poznała / poznał historię swojej rodziny, wykonała / wykonał wykaz ważnych rodzinnych
wydarzeń.
2. Uporządkowała / uporządkował album rodzinny, opisała /opisał zdjęcia, ułożyła
/ ułożył je chronologicznie.
3. Odtworzyła / odtworzył drzewo genealogiczne swojej rodziny przynajmniej trzy
pokolenia wstecz, korzystając np. z ksiąg kościelnych lub dokumentów rodzinnych.
Uporządkowała / uporządkował dokumentację i pamiątki rodzinne (świadectwa,
dyplomy, listy, pamiątki).
4. Prowadziła / prowadził kronikę rodziny, zapisała / zapisał w niej np. kilka ciekawych
przygód rodziny, wywiady przeprowadzone ze starszymi członkami rodziny,
słowniczek pierwszych słów młodszego rodzeństwa.
5. Współorganizowała / współorganizował i uczestniczyła / współuczestniczył w rodzinnej
wycieczce do miejsc ważnych dla rodziny (np. miejscowość, z której
pochodzą dziadkowie, kościół, w którym brali ślub, miejsce, gdzie poznali się
rodzice, miejsce walki, w której uczestniczył ktoś z rodziny).

POSZUKIWACZ NIEZNANEGO ŚWIATA (* *)
1. Dowiedziała / dowiedział się, gdzie w najbliższej okolicy mieszkają osoby niepełnosprawne.
2. Nawiązała / nawiązał kontakt z dzieckiem (rówieśnikiem) niepełnosprawnym,
dowiedziała/dowiedział się, na czym polega jego niepełnosprawność.
3. Zaprosiła / zaprosił niepełnosprawnego kolegę na zbiórkę.
4. W dowolnej formie pomagała / pomagał niepełnosprawnej koleżance lub niepełnosprawnemu
koledze.
5. Poznała / poznał kilka zwrotów grzecznościowych w języku migowym.

ODKRYWCA NIEZNANEGO ŚWIATA (* * *)
1. Poznała / poznał system pomocy społecznej w swojej gminie, odnalazła / odnalazł
instytucje wspomagające osoby niepełnosprawne.
2. Wraz z zastępem przeprowadziła / przeprowadził zwiad po swojej miejscowości,
odnalazła / odnalazł miejsca trudne do pokonania przez osoby niepełnosprawne
ruchowo. Przedstawiła / przedstawił projekt ich likwidacji.
3. Przygotowała / przygotował oraz przeprowadziła / przeprowadził kilka gier i zabaw
na zbiórce zastępu, w której uczestniczyły też dzieci niepełnosprawne.
4. Przeprowadziła / przeprowadził krótką rozmowę w języku migowym, poznała
/ poznał technikę posługiwania się alfabetem Braille’a.
5. Brała / brał udział w kweście ulicznej, sprzedaży cegiełek lub innej akcji zbierania
pieniędzy na cele społeczne.

ZNAWCA KRWIODAWSTWA (* *)
1. Wie, co to jest krew i zna jej rolę w organizmie człowieka.
2. Wie, kto może zostać honorowym dawcą krwi i gdzie w najbliższej okolicy można
oddać krew.
3. Zaprosiła /zaprosił na zbiórkę zastępu lub drużyny zasłużonego honorowego
dawcę krwi.
4. Przygotowała /przygotował program na uroczystość lub apel z okazji Dni Honorowego
Krwiodawstwa PCK albo wykonał plakat zachęcający do honorowego
oddawania krwi.
5. Namówił co najmniej dwie osoby do oddania krwi.

POPULARYZATOR KRWIODAWSTWA (* * *)
1. Wie, jakie znaczenie mają poszczególne składniki krwi dla prawidłowego funkcjonowania
organizmu człowieka oraz jakie choroby leczone są z wykorzystaniem
leków krwiopochodnych i w jakich sytuacjach wykorzystywania jest krew
dla ratowania zdrowia i życia człowieka.
2. Wie, jakie organizacje i instytucje zajmują się promocją krwiodawstwa i pobieraniem
krwi.
3. Wraz z zastępem lub drużyną odwiedził regionalne centrum krwiodawstwa
i krwiolecznictwa (punkt krwiodawstwa) lub wziął udział w otwartej akcji poboru
krwi. Poznał procedury związane z pobieraniem krwi.
4. Przygotował prezentację multimedialną promującą honorowe krwiodawstwo,
którą zaprezentował na zbiórce drużyny lub przed swoją klasą. Prezentację zamieścił
na stronie internetowej.
5. Do oddania krwi namówił co najmniej trzy osoby.

AMBASADOR KRWIODAWSTWA (mistrzowska)
1. Zna budowę tkanki krwi i rolę składników krwi dla prawidłowego funkcjonowania
organizmu człowieka. Wie, jakie jest wykorzystanie poszczególnych składników
krwi dla ratowania zdrowia i życia człowieka.
2. Potrafi omówić historię leczenia z wykorzystaniem krwi ludzkiej, w tym rozwój
krwiodawstwa w Polsce. Zna zadania organizacji i instytucji zajmujących się
organizacją i promocją krwiodawstwa w Polsce.
3. Odnalazł w swoim otoczeniu osobę, która otrzymała krew lub preparaty krwiopochodne.
Przeprowadził z nią wywiad, który zaprezentował swojej drużynie.
4. Nawiązał kontakt z Klubem Honorowych Dawców Krwi PCK lub placówką publicznej
służby krwi. Poznał drogę krwi od dawcy do biorcy, potrafi omówić etapy
pobierania krwi i jej przygotowania dla celów leczniczych.
5. Zorganizował w środowisku szkolnym lub lokalnym akcję promującą honorowe
krwiodawstwo. Do oddania krwi namówił co najmniej cztery osoby.
6. Do wyboru:
a) chce oddać honorowo krew, prowadzi zdrowy styl życia, zapoznał się z kwestionariuszem
dla krwiodawcy i sprawdził, czy spełnia wymagania dla dawcy (oprócz
wieku) – dla osób poniżej 18 roku życia,
b) oddał honorowo krew – dla osób, które ukończyły 18 lat (nie dotyczy osób, który
z powodów zdrowotnych nie zostały zakwalifikowane do oddania krwi).