KONTAKT

Adres:
7 DH Azymut im. Szarych Szeregów
ul. Rynek 2
86-150 Osie

tel: 513076321
mail: bartosz.adamczyk@zhp.net.pl

KOMPUTEROWIEC (*)
1. Wykonała / wykonał podstawowe czynności na komputerze:
▪ napisała / napisał tekst w edytorze tekstu,
▪ korzystając z arkusza kalkulacyjnego, wykonała / wykonał prostą operację, np.
sumowanie komórek,
▪ założyła / założył własną skrzynkę e-mail, napisała / napisał i wysłała / wysłał
wiadomość pocztą elektroniczną.
2. Zebrała / zebrał biblioteczkę informatyczną i przygotowała /przygotował do wykorzystania
w drużynie.
3. Znalazła / znalazł w Internecie informacje z dziedziny, którą się interesuje.
4. Zainstalowała / zainstalował nowy program komputerowy i skonfi gurowała / skonfi
gurował go do własnych potrzeb.
5. Obsługując komputer, przestrzega zasad higieny pracy.

ZNAWCA KOMPUTERÓW (* *)
1. Wskazała / wskazał najlepsze modele monitorów, skanerów, drukarek, modemów
oraz innych podzespołów komputerowych w zależności od potrzeb i możliwości
użytkownika, uzasadniła / uzasadnił swój wybór. Systematycznie czyta prasę komputerową.
2. Zainstalowała / zainstalował w komputerze i właściwie skonfigurowała / skonfi -
gurował dodatkowy sprzęt: kartę muzyczną, twardy dysk, CD-ROM, skaner.
3. Zaradziła / zaradził w kilku przypadkach awarii sprzętu komputerowego.
4. Zaprezentowała / zaprezentował młodszym harcerzom budowę i zasadę działania
komputera oraz innych urządzeń, np. drukarki, skanera.
5. Poznaje dowolny język programowania, wykorzystując nabyte umiejętności napisała
/ napisał prostą aplikację.

INFORMATYK (* * *)
1. Przedstawiła / przedstawił młodszym harcerzom rolę i perspektywy rozwoju informatyki
we współczesnym świecie. Zorganizowała / zorganizował w drużynie
(szczepie) zajęcia z obsługi wybranego programu użytkowego.
2. Poznała / poznał co najmniej jeden język programowania, uczy się następnego,
opracowała / opracował aplikację na użytek drużyny, szczepu, hufca.
3. Poznała / poznał podstawowe rodzaje licencji na oprogramowanie komputerowe,
promuje stosowanie legalnych programów.
4. Samodzielnie złożyła / złożył komputer i właściwie go skonfigurowała / skonfigurował
(na poziomie BIOS-u i systemu operacyjnego).
5. Pełni stałą służbę opartą na wiedzy informatycznej, np. administrator stron
www (hufca, szczepu, drużyny), serwisant sprzętu komputerowego w komendzie
hufca, administrator elektronicznej bazy danych.
Funkcję sprawności mistrzowskich pełni zdobycie specjalistycznych certyfikatów.

INTERNAUTKA / INTERNAUTA (* *)
1. Wskazała / wskazał najciekawsze jej / jego zdaniem strony w Internecie i uzasadniła
/ uzasadnił swój wybór. Odszukała / odszukał strony zaprzyjaźnionych
środowisk harcerskich.
2. Znalazła / znalazł w Internecie potrzebne mu informacje, wykorzystała / wykorzystał
je na zbiórce.
3. Skonfigurowała / skonfigurował konto w programie pocztowym, przesłała / przesłał
i odebrała / odebrał informacje za pomocą poczty elektronicznej, subskrybuje
minimum jedną grupę dyskusyjną.
4. Zapoznała / zapoznał się z popularnymi nazwami związanymi z Internetem.
5. Umie znaleźć w sieci potrzebne oprogramowanie, zna rodzaje licencji i stosuje
się do nich.
MISTRZYNI INTERNETU / MISTRZ INTERNETU (* * *)
1. Samodzielnie przygotowała / przygotował komputer do korzystania z Internetu,
skonfigurowała / skonfigurował urządzenia i oprogramowanie.
2. Zabezpieczyła / zabezpieczył komputer przed atakami z sieci i wirusami, stosując
darmowe oprogramowanie dostępne w Internecie, uzasadniła / uzasadnił
wybór instalowanych pakietów.
3. Sprawnie posługuje się fachową terminologią: protokół, ftp, lista dyskusyjna,
domena itp.
4. Wykonała / wykonał stronę internetową drużyny lub szczepu. Przygotowała / przygotował
teksty oraz grafikę, opublikowała / opublikował stronę w Internecie.
5. Nauczyła / nauczył młodszych harcerzy obsługi wybranych programów internetowych.

WEBMASTER (mistrzowska)
1 Nawiązała / nawiązał współpracę z zespołem GK ZHP zajmującym się Internetem,
uczestniczyła / uczestniczył w zadaniu realizowanym przez ten zespół.
2. Zna zasady budowania ośrodków www z zakresu wizualizacji projektu, zagadnień
PR i oprogramowania.
3. Skompletowała / skompletował zespół do realizacji projektu internetowego (serwisu
www), rozdzieliła / rozdzielił zadania w zespole: przygotowanie i korekta
tekstów, przygotowanie grafiki, kodowanie serwisu, promocja itp., gotowy ser56
wis opublikowała / opublikował w Internecie.
4. Stale rozwija swoje umiejętności w zakresie języków programowania stosowanych
w budowaniu ośrodków www, zna co najmniej dwa, w tym jeden z grupy
języków server-side, przygotowała / przygotował layout strony stosując optymalizację
grafiki.
5. Przeprowadziła / przeprowadził formę kształceniową dotyczącą tematyki Internetu.

DTP-owiec (* * *)
2. Sprawnie posługuje się fachową terminologią: bękart, interlinia, szeryf, kerning,
punktura, tekstura itp.
2. Zna zasady składu komputerowego i wykorzystuje je w wykonywanych pracach.
3. Wykonała / wykonał zaawansowane prace DTP i zaprezentowała / zaprezentował
je na zbiórce lub w szkole.
4. Swoje umiejętności wykorzystała / wykorzystał, przygotowując śpiewnik, poradnik
lub inne wydawnictwo dla drużyny, szczepu, hufca.
5. Na zbiórce wytłumaczyła / wytłumaczył młodszym, jakie zagrożenia wynikają
z piractwa komputerowego.

GRAFIK KOMPUTEROWY (mistrzowska)
1. Samodzielnie wykonała / wykonał zaawansowane prace graficzne na komputerze
i zaprezentowała / zaprezentował je na zbiórce lub w szkole.
2. Swoje umiejętności wykorzystała / wykorzystał, wykonując prace graficzne dla
drużyny, szczepu, hufca.
3. Potrafi sprawnie wykonać zaawansowane operacje: skanować i obrabiać grafikę,
importować do i eksportować z innych programów, przygotować dokument do
druku, wykonywać retusze itp.
4. Nauczyła / nauczył młodszych harcerzy podstaw obsługi programu graficznego.
5. Na zbiórce wytłumaczyła / wytłumaczył zagrożenia wynikające z piractwa komputerowego,
zna zasady dotyczące ochrony praw autorskich do grafiki komputerowej.

ZNAWCA…. (nazwa programu komputerowego) (* * *)
1. Zainstalowała / zainstalował wybrany program, poznała / poznał jego tajniki,
skonfigurowała / skonfigurował program odpowiednio do swoich potrzeb.
2. Zgromadziła / zgromadził biblioteczkę informatyczną związaną z wybranym programem.
3. Wykonała / wykonał w wybranym programie materiały i pomoce potrzebne drużynie,
szczepowi, hufcowi.
4. Nauczyła / nauczył młodszych harcerzy podstawowej obsługi wybranego programu,
zaprezentowała / zaprezentował efekty swojej pracy z programem.
5. Na zbiórce wytłumaczyła / wytłumaczył istotę i zagrożenia wynikające z piractwa
komputerowego.

PROGRAMISTKA / PROGRAMISTA… (nazwa języka programowania)
(mistrzowska)
1. Poznała / poznał genezę i historię wybranego języka programowania, wskazała
/ wskazał najważniejsze udoskonalenia w jego ostatnich wersjach.
2. Zgromadziła / zgromadził biblioteczkę informatyczną związaną z wybranym językiem
programowania.
3. Samodzielnie napisała / napisał dużą aplikację i zaprezentowała / zaprezentował
ją w szkole, na studiach lub w drużynie.
4. Napisała / napisał program pomocny w pracy drużyny, szczepu, hufca.
5. Zna wymagania dotyczące praw autorskich do programów komputerowych
i kodów źródłowych.